„Czas to miłość”: Koncert symfoniczny (A. Turalska / A. Kosendiak)


Piątek, 04 września 2020, godz. 19:00
Bilety - 15 zł
Sala koncertowa FL

 

Ten koncert już się odbył.



Czas to Miłość
W hołdzie Prymasowi Tysiąclecia w roku beatyfikacji

Koncert Symfoniczny

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej
Aleksandra Turalska – sopran
Andrzej Kosendiak – dyrygent
Karol Furtak – prowadzenie koncertu 

Program:
F.X. Richter – Symfonia D-dur
W.A. Mozart – „Exsultate, jubilate” KV 165
M.J. Żebrowski – Magnificat: „Suscepit Israel”
W.A. Mozart – Symfonia g-moll nr 25 KV 183
 

Jako pierwszą usłyszymy Symfonię D-dur Franza Xaviera Richtera – kompozytora należącego do przedklasycznej szkoły mannheimskiej. Główną jej zasługą było wytworzenie obsady orkiestry złożonej z kwintetu smyczkowego i podwójnej obsady instrumentów dętych. W ich twórczości wykrystalizowała się faktura homofoniczna, w której dominowała jedna linia melodyczna w oparciu o akompaniament. Właśnie szkoła manheimska położyła podwaliny pod symfonie czyli nowy gatunek, który zrewolucjonizował muzykę. Zaczęli również stosować zróżnicowaną artykulację w utworach.
 
„Exsultate, jubilate” to motet napisany przez zaledwie 17-letniego Mozarta w Mediolanie. Składa się z trzech części. Utwór został skomponowany w roku 1773, następnie dwukrotnie modyfikowany w latach 1779 i 1780. Charakter tej kompozycji w połączeniu z przepełniającym radością i pogodą ducha tekstem ilustruje jak wielki i radosny dla Polaków jest fakt o nadchodzącej beatyfikacji kard. Stefana Wyszyńskiego. Najbardziej charakterystycznym fragmentem tego utworu jest znane wszystkim Alleluja.
 
Następnie zabrzmi utwór – „Suscepit Israel” w opracowaniu Marcina Józefa Żebrowskiego, polskiego kompozytora przełomu baroku i klasycyzmu, który w latach 60-tych XVIII wieku pełnił funkcję kompozytora i muzyka Kapeli Jasnogórskiej. Jest to jedna z części Magnificat – kantyku Najświętszej Maryi Panny. Utwór ten wybrany został nie bez powodu, ponieważ osobą kompozytora jak i treścią odwołuje się do postaci Maryi, która w życiu kard. Stefana Wyszyńskiego pełniła bardzo ważną rolę.

Koniec wieczoru wypełni Symfonia g-moll nr 25 KV 183 Mozarta. Jest to klasyczna czteroczęściowa symfonia skomponowana w 1788 roku. Pierwsza z dwóch symfonii w tej tonacji W. A. Mozarta. Dla rozróżnienia nazywana jest „Małą” Symfonią g-moll (ze względu na swe niewielkie rozmiary). Mozart w dziele tym ewidentnie inspirował się stylem Sturm und Drang oraz orkiestrą manheimską, spod znaku F.X. Richtera. Jest to kompozycja pełna skrajnych emocji, dynamicznych kontrastów, zapowiadających nowy etap stylistyczny w twórczości Mozarta, a ponure "menuety" z obu mollowych symfonii (także KV 550) wzbudzał sprzeciw XVIII wiecznych słuchaczy.

Informujemy, że od września 2020 r. wszystkie wydarzenia w sali koncertowej Filharmonii realizowane są w reżimie sanitarnym przewidzianym przez GIS oraz zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Uczestnicy wydarzeń zobowiązani są do stosowania się do poleceń pracowników obsługi widowni, posiadania własnej maseczki oraz dezynfekcji rąk przed wejściem na salę koncertową. Osoby zamierzające nabyć bilety bezpośrednio w kasie zobowiązane są do wypełnienia oświadczenia epidemiologicznego, a następnie złożenia go w kasie FL w chwili dokonywania zakupu.
Oświadczenie uczestnika wydarzenia

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca