„Czas to miłość”: Koncert symfoniczny (T. E. Cornelius / J. Swoboda)


Piątek, 25 września 2020, godz. 19:00
Bilety - 15 zł
Sala koncertowa FL

Brak wolnych miejsc

Zapraszamy do kontaktu z kasą Filharmonii: tel. 81 5315112 oraz 81 5315118
e-mail: bilety@filharmonialubelska.pl



Czas to Miłość
W hołdzie Prymasowi Tysiąclecia w roku beatyfikacji

Koncert Symfoniczny

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej
   Thomas Emanuel Cornelius – organy
Jerzy Swoboda – dyrygent
Karol Furtak – prowadzenie koncertu 

Program:
T. Albinoni – Adagio
J.S. Bach - Sinfonia aus der Kantate „Gott soll allein mein Herze haben” BWV 169
T.E. Cornelius - „Konzert für Orgel, Streichorchester und Pauken” (2016) oraz „Improvisation nt. „Czas to Miłość””
M. Karłowicz – Serenada op. 2 na orkiestrę smyczkową
W. Kilar – „Orawa”
 

Ostatni koncert z cyklu „Czas to miłość...” rozpocznie słynne Adagio T. Albinoniego. Okazuje się, że z oryginalnej XVII-wiecznej partytury, która została zniszczona podczas bombardowania w trakcie II wojny światowej, zachowała się jedynie partia basu. Pozostałą część utworu dopisał w 1949 roku Remo Giazotto. Nazwa utworu również pochodzi od Giazotto. Rozgłos tej kompozycji przyniósł Herbert von Karajan, który często włączał go do swoich koncertów.

Następnie orkiestra Filharmonii Lubelskiej razem z Thomasem Emanuelem Corneliusem, pierwszym organistą Elbphilharmonie Hamburg i głównym organmistrzem Hamburga wykona Sinfonię z Kantaty „Gott soll allein mein Herze haben” J.S. Bacha. Usłyszymy również dwie współczesne kompozycje wspomnianego hamburskiego organisty „Konzert für Orgel, Streichorchester und Pauken” (2016) oraz „Improvisation nt. „Czas to Miłość””.  Thomas Emanuel Cornelius w grze i komponowaniu kieruje się tradycją. Jako organista, kompozytor i dyrygent jest jednym z najbardziej wszechstronnych muzyków swojego pokolenia. 

Kolejnym utworem będzie Serenada op. 2 na orkiestrę smyczkową Mieczysława Karłowicza z 1897. Był on synem wybitnego etnologa i dyrygenta Jana Karłowicza. Kształcił się za granicą w Niemczech i w Czechach w zakresie gry na skrzypcach.. Gdy nie dostał się do klasy skrzypiec J. Joachima postanowił poświęci się kompozytorstwu. Zainicjował on walkę o obecność muzyki polskiej w repertuarze Filharmonii Warszawskiej. W późniejszych latach swojego życia osiedlił się w Zakopanem. Z Tatrami łączyła go od lat szczególna więź duchowa. Działał w Towarzystwie Tatrzańskim, publikował artykuły z wędrówek po górach, pasjonował się wspinaczką. Oceniany przez krytykę muzyczną na ogół nieprzychylnie, przeżył wielki triumf po koncercie w Filharmonii Warszawskiej (22 stycznia 1909), na którym entuzjastycznie przyjęto „Odwieczne pieśni”. Niespełna 3 tygodnie później 8 lutego zginął w Tatrach pod lawiną śnieżną podczas samotnej wycieczki górskiej na nartach, w drodze z Hali Gąsienicowej do Czarnego Stawu, u stóp Małego Kościelca. Obecnie znajduje się tam tablica pamiątkowa.

Koncert zakończy „Orawa” Wojciecha Kilara. Jest to poemat symfoniczny na orkiestrę smyczkową, nawiązujący tytułem do regionu granicznego Polski i Słowacji. Jest to jego czwarta (obok  „Krzesanego”, „Kościelca 1909” i „Siwej mgły”) kompozycja nawiązujący to tradycji muzycznej Podhala. W miarę, jak
utwór zyskiwał na popularności, powstawały jego opracowania m. in. na kwartet smyczkowy, dwanaście saksofonów, trio akordeonowe, osiem wiolonczel.





 

Informujemy, że od września 2020 r. wszystkie wydarzenia w sali koncertowej Filharmonii realizowane są w reżimie sanitarnym przewidzianym przez GIS oraz zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Uczestnicy wydarzeń zobowiązani są do stosowania się do poleceń pracowników obsługi widowni, posiadania własnej maseczki oraz dezynfekcji rąk przed wejściem na salę koncertową. Osoby zamierzające nabyć bilety bezpośrednio w kasie zobowiązane są do wypełnienia oświadczenia epidemiologicznego, a następnie złożenia go w kasie FL w chwili dokonywania zakupu.
Oświadczenie uczestnika wydarzenia

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca