Tomasz Krzysica

Ukończył z wyróżnieniem gdańską Akademię Muzyczną w klasie H. Mickiewiczówny i A. Kucharskiej-Szefler. Jako student uczestniczył w krajowych i zagranicznych kursach mistrzowskich, m.in. u Fedory Barbieri, Rolanda Paneraia, Siegfrieda Lorentza i Ryszarda Karczykowskiego. Laureat Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (III nagroda i Nagroda Specjalna, 1999), Międzynarodowego Konkursu Głosów Operowych „Rosetum” w Mediolanie (I nagroda, 2001) i Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (II nagroda i nagrody specjalne, 2001). Otrzymał „Premio Basiola” – nagrodę włoskiej krytyki muzycznej dla najciekawszej osobowości artystycznej włoskich konkursów wokalnych w 2001 roku. Debiutował partią Leńskiego w „Eugeniuszu Onieginie” w Operze Bałtyckiej, a w 2000 roku związał się kontraktem z Warszawską Operą Kameralną, gdzie śpiewa  m.in.: Tamina w „Czarodziejskim flecie”, Ferranda w „Cosi fan tutte", Ottavia w „Don Giovannim" W. A. Mozarta (tournée tego zespołu po Szwajcarii, Holandii, Niemczech, Hiszpanii, a także w latach 2004 i 2006, 2008 i 2010  w Japonii), Leńskiego w „Eugeniuszu Onieginie” Czajkowskiego i Nemorina w „Napoju miłosnym" G. Donizettiego. W 2001 roku został zaproszony do udziału w premierze „Otella” Verdiego (Cassio) na scenie Opery w Tuluzie. W marcu 2003 r. w Paryżu w Theatre du Chatelet artysta wykonał u boku G. Grigoriana i D. Hvorostovskiego operę Jolanta P. Czajkowskiego pod batutą mistrza Yuri Termikanova. W Teatrze Wielkim w Warszawie zaśpiewał partię Pruniera w „La rondine" Pucciniego (kooperacja z Operą w Waszyngtonie, czerwiec 2003), a w 2004 r. wykonał partię Narrabotha w „Salome" Straussa otrzymując entuzjastyczne recenzje. Wiele z wykonań artysty było zarejestrowane przez Polskie Radio i wydawnictwa fonograficzne, a płyta Musica Sacromontana  z Mszą M. Koperskiego była nominowana do nagrody Fryderyki 2010. W roku 2012 został zaproszony do wykonania opery „Faust” do muzyki A. Radziwiłła w Pałacu Wojanów. Było to pierwsze pełne wykonanie tego dzieła w oryginalnej wersji językowej  do libretta J. W. von Goethego. W 2017 roku dołączył do solistów Polskiej Opery Królewskiej. Tomasz Krzysica w 2014 roku rozpoczął działalność pedagogiczną w Akademii Sztuki w Szczecinie jako wykładowca śpiewu solowego.
Artysta posiada także szeroki repertuar oratoryjno-kantatowy, wykonując m.in. utwory Bacha, Mozarta i innych kompozytorów. Mszę „In tempore belli” Haydna śpiewał w paryskim Théatre des Champs  Elysées i podczas Festiwalu w Nantes z towarzyszeniem Francuskiej Orkiestry Narodowej pod batutą Charlesa Dutoit, „Requiem" Mozarta w Festiwalu Saint-Denis z Filharmonikami Francuskimi pod dyrekcją Kurta Mazura. Artysta brał udział w prawykonaniu światowym „Magnificat" W. Kilara, a także w serii koncertów z „Missa pro pace". Tomasz Krzysica występuje regularnie w ramach najsłynniejszych polskich festiwali muzycznych  jak „Wratislavia Cantans", „Festiwal Mozartowski", „Muzyczna Praga", "Musica Sacromontana" współpracując z najwybitniejszymi dyrygentami:  A. Witem, K. Kordem, J. Katlewiczem,  Yuri Termikanovem, Paulem Mccreschem, J. Maksymiukiem, J. Kaspszykiem, Mirosławem Jackiem Błaszczykiem, Marcinem Nałęcz-Niesiołowskim, W. Rodkiem i śpiewakami: K. Ricciarelli , D. Hvorostowskim, C. Gallardo-Domas, V. Galouzinem, G.Grigorianem, U. Kryger, J. Woś , O. Pasiecznik , I. Sobotką.