Koncert Nadzwyczajny


Piątek, 25 stycznia 2019, godz. 19:00
Bilety 50, 40, 30 zł
Sala koncertowa FL

KONCERT NADZWYCZAJNY
75-LECIE FILHARMONII IM. H. WIENIAWSKIEGO W LUBLINIE

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii
im. H. Wieniawskiego w Lublinie

Antoni Wit – dyrygent

Program:
Modest Musorgski – poemat symfoniczny Noc na Łysej Górze
Igor Strawiński – suita Ognisty ptak (wersja z 1919 r.)
Piotra Czajkowski – V Symfonia e-moll op. 64
 

Przed Nami okrągłe, 75. urodziny Filharmonii Lubelskiej – pierwszej filharmonii, która rozpoczęła swoją działalność po II wojnie światowej na ziemiach Polski. Ten wyjątkowy dla Nas wszystkich Jubileusz pragniemy świętować ze wszystkimi Melomanami, przyjaciółmi Filharmonii, ludźmi, którym bliska jest nasza działalność i niezwykła sztuka muzyczna, którą pragniemy Państwu udostępniać.

Gościem szczególnym uroczystego koncertu będzie Maestro, profesor Antoni Wit – ikona polskiej dyrygentury, wieloletni dyrektor Filharmonii Narodowej w Warszawie, wychowanek wielu pokoleń dyrygentów, współtwórca wielu nagrań z muzyką klasyczną (należy do nielicznego grona artystów na świecie, których płyty sprzedano w łącznym nakładzie niemal pięciu milionów egzemplarzy).
Koncert rozpocznie wyjątkowy utwór rosyjskiego kompozytora Modesta Musorgskiego (1839-1881)Noc na Łysej Górze – jeden z pierwszych poematów symfonicznych w muzyce rosyjskiej. Wyjątkowy ze względu na autora, na muzykę i koncepcję estetyczną, którą reprezentuje oraz na kontrowersje związane z autorstwem dzieła. Wg Geralda Abrahama, muzykologa i jednego z największych znawców twórczości Modesta Musorgskiego, to utwór Nikołaja Rimskiego-Korsakowa bazujący na późnej wersji Łysej Góry Musorgskiego. Nie brak w nim jednak oryginalnych rysów Musorgskiego – odrębności, niezależności od typowych form muzycznych, od estetyki muzyki Europy zachodniej (szczególnie kręgu niemieckiego); przywiązania do pierwiastka ludowego, niezwykłej ilustracyjności i programu nawiązującego do legend o czarownicach spotykających się ze swym panem – samym diabłem. Stąd też czteroczęściowy program utworu, cztery obrazy: przybycie czarownic na Łysą Górę (nota bene niedaleko Kijowa), ich plotki, wrzaski i przeraźliwe rozmowy; orszak szatana przybywającego na miejsce spotkania; czarna msza; oraz sabat. Co więcej czas akcji to wigilia świętego Jana (23/24 czerwca). Co ciekawe jest to też czas, kiedy Modest Musorgski ukończył dzieło.
Rok po napisaniu przez Igora Strawińskiego (1882-1971) baletu Ognisty ptak pisze on jego skróconą wersję w postaci suity orkiestrowej o tym samym tytule. Podobnie jak Noc na Łysej Górze Musorgskiego, suita ta stanowi swoistą wizytówkę stylu kompozytorskiego autora, w której na pierwszy plan wysuwają się rozbudowana polirytmia wraz z dominacją rytmiki w stosunku do pozostałych elementów dzieła muzycznego. W swej treści nawiązująca do podania o księciu Iwanie, który przy pomocy cudownego ptaka uwalnia ukochaną księżniczkę, podzielona jest na 5 części-obrazów: IntrodukcjaTaniec ognistego ptakaWariacje na temat Ognistego Ptaka, Taniec księżniczek, Piekielny taniec poddanych czarnoksiężnika Kościeja, Kołysanka, Finał.
Koncert wieńczy V symfonia e-moll op. 64 Piotra Czajkowskiego (1840-1893) – jeden z jego najpopularniejszych dzieł. Napisaną w 1888 roku, ukończoną po symfonii programowej Manfred, dedykował nauczycielowi muzyki Theodorowi Avé-Lallemantowi. W przeciwieństwie do poprzednich dzieł utwór ten nie wykazuje wyraźnego, programowego charakteru. Zawarta w formie cyklicznej, z powracającymi przez całą symfonię wspólnymi tematami spajającymi dzieło, mieści się w różnorodnym, czteroczęściowym schemacie: Andante – Allegro con anima – Molto più tranquillo; Andante cantabile, con alcuna licenza – Non allegro – Andante maestoso con piano; Walc. Allegro moderato; Finale. Andante maestoso – Allegro Vivace – Molto Vivace – Moderato assai e molto maestoso – Presto. Od początku symfonia ta wzbudzała liczne kontrowersje wśród komentatorów, którzy szczególnie zwracali uwagę na jej surowe zakończenie, o którym Czajkowski miał powiedzieć: „Doszedłem do wniosku, że to jest błąd”.

 

 

 

 


Antoni Wit

Modest Musorgski (1839-1881)

 


Igor Strawiński (
1882-1971)

 


Piotr Czajkowski (1840-1893)

 

 

Partner Filharmonii