Ritter Tomasz

Tomasz Ritter – zwycięzca I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych w Warszawie (2018).  Nominowany do Paszportu „Polityki” za rok 2018.
Jest także laureatem wielu innych konkursów, m.in.: IX Międzynarodowy Konkurs Młodych Pianistów „Artur Rubinstein in memoriam” w Bydgoszczy, (2011, I nagroda, nagroda specjalna im. Anieli Młynarskiej-Rubinstein, Rubinowa Szpila Artura Rubinsteina dla osobowości artystycznej), VIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny dla Młodych Muzyków w Enschede (Holandia, 2010, I nagroda i Nagroda Dziennikarzy); Konkurs „Mlady Klavir” Konserwatorium Praskiego (2010, tytuł „Talent Mladeho Klaviru”); IV Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. M. Moszkowskiego w Kielcach (2011, Grand Prix i nagroda za wykonanie utworu Moszkowskiego); Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny w San Sebastian (Hiszpania, 2008, I nagroda).
W 2012 otrzymał tytuł Laureata Estrady Młodych 46. Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, a w roku następnym Stypendium Artystyczne im. Franciszka Wybrańczyka Fundacji Sinfonia Varsovia. W  roku 2017 otrzymał I nagrodę w kategorii klawesynu na konkursie „Sozviezdie J. S. Bacha” w Koroliow (Rosja). Jest także laureatem Nagrody Artystycznej Elżbiety i Krzysztofa Pendereckich (2018).
Urodził się w 1995 roku w Lublinie. W 2002 rozpoczął naukę w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. Karola Lipińskiego u Bożeny Bechty-Krzemińskiej. W 2008 został uczniem Iriny Rumiancewej-Dabrowski w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie. Od września 2014 roku jest studentem Moskiewskiego Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w klasie fortepianu Alexeia Lubimova i Michaiła Woskresienskiego. Studiuje także fortepian historyczny u Alexeia Lubimova oraz klawesyn u Marii Uspienskiej i Alekseja Szewczenki.
Uczestniczył w kursach mistrzowskich, m.in. u Wiktora Mierżanowa, Tatiany Szebanowej, Avedisa Kouyoumdjiana, Milana Langera, Iana Hobsona, Pawła Giliłowa, Kevina Kenerra, Andrzeja Jasińskiego. Zdobywał też doświadczenie z zakresu gry na instrumentach dawnych, współpracując z Petrem Šeflem z Pragi oraz na kursach u Johannesa Sonnleitnera, Urszuli Bartkiewicz (klawesyn), Alexeia Lubimova, Malcolma Bilsona, Andreasa Steiera i Tobiasa Kocha (fortepiano) m.in. w ramach Dni Muzyki Dawnej w Fertöd/Esterháza na Węgrzech, w Royaumont we Francji i w Radziejowicach. Uczestniczył też w kursie interpretacji muzyki J. S. Bacha prowadzonym w Lipsku przez Roberta Levina.
Koncertował w wielu krajach Europy, w Rosji oraz w Japonii. Brał udział w  wydarzeniach i festiwalach muzycznych, jak: Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem, Rubinstein Piano Festival w Łodzi, Szalone Dni Muzyki w Warszawie, Chopin w barwach jesieni w Antoninie, Festiwal Braci Wieniawskich w Lublinie, Hudebni Festival Ludwiga van Beethovena w Teplicach (Czechy), International Piano Festival w Holandii, Pianotune Festival w Hasselt i Maasmechelen (Belgia), Rok Česke Hudby 2014, Mirandola Classica (Włochy), Majowe koncerty w Domu-Muzeum Światosława Richtera w Moskwie. Grał m.in. z Polską Orkiestrą Radiową, Sinfonia Varsovia, Sinfonia Baltica, Orkiestrą XVIII wieku pod batutą takich dyrygentów, jak: Łukasz Borowicz, Ian Hobson, Jerzy Maksymiuk, Bohdan Jarmołowicz, Jan Stanienda, Jakub Chrenowicz, Martin-Jaques Garand, Grzegorz Nowak. Współpracował m.in. z Kvarteto Martinů z Pragi, Stradivari Quartett z Zurichu, ze skrzypkiem Stefanem Tararą, śpiewaczką Eleną Zołotową, flecistą Csalogiem Benedekiem.
W 2014 roku ukazało się jego pierwsze CD (Tomasz Ritter, fortepian/piano: Bach/Beethoven/Szymanowski/Ginastera), wydane przez Polskie Nagrania.

Wybrane głosy krytyki muzycznej o Tomaszu Ritterze:

„W Scherzo h-moll Chopina wykazał się doskonałą formą w palcach, ale zarówno jury, jak i jury dziennikarzy było pod nie mniejszym wrażeniem późnej sonaty D-dur Mozarta, której skomplikowana polifonia rzadko bywa tak pięknie rozszyfrowana”

„Westfalische Nachrichten”, 30 X 2010 (po konkursie pianistycznym w Enschede)

„Współpraca pianisty z jednym z najlepszych naszych kwartetów była dla słuchaczy wyjątkowym przeżyciem. Jest typem muzyka, który kieruje się przed wszystkim wewnętrznym wyrazem muzyki, podporządkowując temu błyskotliwą technikę, w którą jest wyposażony”.

Lukaš Vytlačil, „Hudebni Rozhledy” nr 3/2011 (po koncercie z Kwartetem Martinů w Pradze)

„Jest niesamowity. Zagrał bardzo stylowo i dojrzale, aż trudno uwierzyć, że jest jeszcze taki młody”.

Ewa Stąporek-Pośpiech, dyrektor konkursu „Artur Rubinstein in memoriam” w Bydgoszczy, Gazeta Wyborcza, Bydgoszcz, 9 XI 2011 (po IX Konkursie „Artur Rubinstein in memoriam”)

„Aż ciężko uwierzyć, że ten młody pianista ma dopiero 16 lat. Przecież już zdobył pierwsze miejsce na Międzynarodowym Konkursie «Arthur Rubinstein in memoriam» w Bydgoszczy (miało to miejsce w listopadzie 2011). Żeby uświadomić sobie, jak ważny jest to konkurs, trzeba wiedzieć, że jego laureatami są między innymi: Rafał Blechacz i Julianna Awdiejewa. Wierzymy, że Ritter może pójść w ich ślady”.

„Kurier Lubelski”, 17 I 2012 („Gorąca ósemka lubelskich muzyków. Ich będziemy słuchać w 2012”)

 „17-letni muzyk, zaprezentował nam pokaz najwyższych umiejętności pianistycznych. Należy do najbardziej świadomych i dojrzałych pianistów nowej generacji. Jego gra jest synonimem wyrafinowania i wnosi powiew młodości do interpretacji”.

Anna Świerzyńska, kulturalnytorun.pl , 12 VIII 2012 (po recitalu w ramach festiwalu Muzyka i Architektura w Toruniu)

 „W drugiej części koncertu wystąpił 17-letni pianista Tomasz Ritter, uczeń warszawskiego Zespołu Szkół Muzycznych im. Szymanowskiego. Jeśli tak doskonale gra uczeń, co usłyszmy za parę lat?”

Maciej Pinkwart, „Ruch Muzyczny” nr 19/2012 (po recitalu podczas 35. Dni Muzyki Szymanowskiego w Zakopanem)