Ewa Biegas

Absolwentka katowickiej Akademii Muzycznej w klasie prof. J. Ballarina oraz wiedeńskiego Universität  für Musik und Darstellende Kunst w klasie prof. H. Łazarskiej, laureatka wielu prestiżowych międzynarodowych konkurów wokalnych oraz stypendystka Rządu Austrii, Szwajcarskiej Fundacji ThyllDur i Rządu Rzeczypospolitej Polskiej.

Wśród nagrań artystki znajdują się m. in. „Monbar” Dobrzyńskiego - partia Donny Marii (Polskie Radio, dyr. Ł. Borowicz), „Legenda Bałtyku” Nowowiejskiego - partia Bogny (Polskie Radio, dyr. Ł. Borowicz), „Canzoni d'amore” Bogusławskiego, Stabat Mater A. Dziadka (Radio Katowice, dyr. M. Kaniowska), „Loteria na mężów” Szymanowskiego - partia Sary (Polskie Radio, dyr. M. Klauza), „Chantefleurs et chantefables”, „20 kolęd” Lutosławskiego, Zbiór pieśni Fitelberga op.21, 22 (Acte Préalable), Msza E-dur, Te Deum Dvořáka (Naxos, dyr. A. Wit).

W 1999 roku zadebiutowała partią Lady Billows na scenie wiedeńskiej Studiobühne w operze „Albert Herring” Brittena. Od 2004 współpracuje z Operą Krakowską, gdzie zaśpiewała partie: Halki w operze „Halka” Moniuszki, Rozalindy w operetce „Zemsta nietoperza” J. Straussa, Małgorzaty w operze „Faust” Gounoda, Mimi –  „Cyganeria” Pucciniego, Lizy  - „Dama Pikowa” Czajkowskiego, Cio-Cio-san – „Madama Butterfly” Pucciniego, Tatiany - „Eugeniusz Oniegin” Czajkowskiego, Ariadny – „Ariadna na Naxos”, Fata Morgana - „Miłość do trzech pomarańczy” Prokofiewa. Podczas wieczoru inaugurującego otwarcie nowej siedziby Opery Krakowskiej wykonała partię Joanny w operze „Diabły z Loudun” Pendereckiego. Występowała także na scenach Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, Opery Bałtyckiej, Opery Śląskiej, Opera Nova w Bydgoszczy, Opery na Zamku w Szczecinie oraz Teatru Wielkiego w Łodzi.

W roku 2009 w Wiedeńskiej Kammeroper śpiewała partię Miss Wingrave w operze „Owen Wingrave” Brittena. W ramach Festiwalu Operowego „Viva il canto” w Cieszynie wykonała partię Leonory w operze „Trubadur” Verdiego. Występowała podczas światowej premiery „Missa pro pace” Kilara w St. Patrick Cathedral w Nowym Yorku oraz Musikverein Goldener Saal w Wiedniu, biorąc udział w Gali Operowej z okazji wejścia Polski do Unii Europejskiej. Brała udział w wykonaniu III Symfonii Góreckiego podczas Schlezwig-Holstein Musik Festival oraz VIII Symfonii Pendereckiego, pod dyrekcją kompozytora, w Teatro del Maggio we Florencji.

W sezonie artystycznym 2011/12 zadebiutowała w Operze w Montrealu partią Księżnej w operze „Rusałka” Dvořáka pod batutą J. Keenan oraz w Teatro Colon partią Hagith w operze „Hagith” Szymanowskiego pod dyrekcją B. Bronnimanna  w reżyserii M. Znanieckiego. W Buenos Aires wzięła udział w projekcie muzycznym „Desconocidos” w reżyserii M. Znanieckiego wykonując Hymny Szymanowskiego oraz cykl „Niebo w ogniu”  Perkowskiego, natomiast w ramach projektu „Jutropera” uczestniczyła w realizacji „W poszukiwaniu Leara: Verdi” wykonując partię Kordelii.

W sezonie 2014/15 wykonywała partię Tytanii w operze Purcella „The Fairy Queen” w ramach Festival Opera Tigre w Argentynie. W 2015 została nominowana do prestiżowej  Nagrody Thalia za najlepszą rolę operową roku 2015 za kreację partii Toski w operze „Tosca” Pucciniego w Operze Opavskiej. W 2016 debiutowała w roli Leonory w operze „Moc przeznaczenia” Verdiego na scenie Opery Śląskiej.

Obok repertuaru operowego i oratoryjnego wykonuje także cykle pieśni.